Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Història

El terme és format per dos agrupaments històrics, el castell de l'Aguda i el de Ribelles. El castell de l' Agulla és ja documentat el 1022 passant a mans del Bisbat d'Urgell que a partir de mitjan segle XI es convertirà en el propietari tant del castell com de les esglésies del seu terme, fins a finals del segle XII. L'antiga Baronia de Ribelles està documentada des de mitjans del segle XI i els seus propietaris, vassalls dels comtes de Cerdanya van tenir un paper molt rellevant en la conquesta i colonització del Comtat d'Urgell.

En els pobles que constitueixen el municipi de Vilanova de l'Aguda, hi trobem els castells, esglésies, ermites i capelles següents:

A Vilanova, la parroquial, del segle XVII, dedicada a l'Assumpció de la Mare de Déu. De la primitiva església parroquial, dedicada a Sant Andreu, tan sols en resta el campanar. L'ermita, romànica, de la Mare de Déu de les Omedes, la de Santa Perpètua, de finals del XVIII, i la capella de Sant Tomás, del segle XVI, al costat de la masia, avui deshabitada, de can Bosc.

A la Vall, tenim les restes del castell de l'Aguda, envoltat de les cases en ruïnes del petit poble. Sota el castell, l'església parroquial, dedicada a Sant Miquel, romànica. I al fons de la Vall, al costat de la casa de Porcell, la capella, avui dia del tot enrunada de Sant Pere.

A Ribelles, hi trobem el castell datat de principis del segle XI, la parroquial, dedicada a Santa Maria, construcció romànica. Les capelles de Sant Miquel del Castell, i la del Sant Crist, en el cementiri del costat del castell, i als afores, l'ermita de la Mare de Déu dels Esclopets, i les capelles a les cases de can Valls, dedicada a Sant Josep, del segle XIX, i la de la masia de la Torre, avui sense culte, dedicada a la Mare de Déu del Roser, i que anys enrere era sota l'advocació de Sant Domènec.

També cal esmentar, la presa o peixera, obra de grans blocs de pedra, acabada de construir el 1767, que desvia les aigües del Llobregós cap a dos molins, un de farina i un altre d'oli. I el pont, també de pedra, de quatre ulls, construït entre el 1817 i 1818, per on el camí que va de Ribelles als pobles de l'Alzina i Vilalta, travessa el riu.

A la Figuera, trobem les restes del castell i l'església romànica dedicada a Sant Martí, del tot enrunada.

A l'Alzina, la parroquial dedicada a Sant Salvador, d'origen romànic.

A Vilalta, la parròquia, sota l'advocació de Sant Salvador, notable edifici neoclàssic.

I a Guardiola, la parroquial, dedicada a Sant Martí, i als afores del poble l'ermita de Sant Magí.

Al llarg de l'any, en els pobles que formen el municipi de Vilanova de l'Aguda, es celebren diverses festes i aplecs.

A Vilanova. Pel febrer, el dissabte de Carnaval, el Ranxo. El 7 de març i el 12 d'octubre, es puja a l'ermita de Santa Perpètua. L'últim diumenge de maig, la Festa del Roser. I el 14 i 15 d'agost la Festa Major.
A les cases de la Vall o Valldàries, el 29 de setembre, aplec a Sant Miquel del Castell o de Valldàries.

A Ribelles. Els dissabtes pròxims als dies 25 de març, 23 d'abril i 27 de setembre, aplec a l'ermita de la Mare de Déu dels Esclopets. El dissabte proper al 15 de maig, Festa del Roser. I l'11 i 12 de setembre la Festa Major.

A l'Alzina. El cap de setmana per sobre de Sant Salvador (6 d'agost), es celebra la Festa Major.

A Vilalta. El cap de setmana abans de Sant Salvador (6 d'agost), la Festa Major.

A Guardiola. L'últim diumenge d'abril, l'aplec a l'ermita de Sant Magí.

També cal destacar dins del municipi, l'equip de futbol de la Unió Esportiva Vilanova de l'Aguda. Equip de futbol fundat a principis dels anys 30 del segle XX, i que des de finals dels anys 70 i fins a l'actualitat, ha jugat ininterrompudament per diferents categories del futbol regional lleidatà.